יום חמישי, 13 בינואר 2011

כיצד ניתן להשתמש בבלוג ככלי חינוכי להכשרת מורים?

בשנים האחרונות אנו עדים לפריחה עצומה במספר הבלוגים ברשת האינטרנט. על פי נתונים של אתר BlogPluse, ברשת פעילים כיום יותר מ-155 מיליון בלוגים ומספרם עולה בהתמדה.

מתברר, כי בלוגים משמשים גם לצרכים לימודיים וניתן לעשות בהם שימוש להכשרת מורים. במאמר שפורסם, תחת הכותרת: השימוש בבלוגים להכשרת מורים בפיזיקה בכתב העת המקוון במעגלי חינוך של המכללה ללימודי חינוך והוראה דוד ילין, מציג יורם אורעד את השימוש הנעשה ביומני הרשת ככלי חינוכי במכללה.

לדברי אורעד, בשנים האחרונות הופכים הבלוגים במהירות לכלי הוראה, המאומץ בידי אנשי חינוך והוראה, המחפשים מרחב חדש לביטוי יצירתי יותר של עצמם, שיאפשר גם את ביטוי קולות התלמידים. הוא מציין כי הבלוגים משמשים להעלאת רעיונות, מחשבות ועמדות בענייני חינוך, להצגת קישורים רלוונטיים ברשת, לתקשורת בין סטודנטים ובינם לבין המרצה שלהם, ועוד. 

ניסיונו האישי של הכותב מלמד כי השימוש בבלוגים הקל על הסטודנטים את הפעלת הרפלקציות הנדרשות מהם במהלך לימודיהם, סייע להם ללמוד זה מזה ולפתח ידע קולקטיבי, ותרם לקידום התקשורת  הבינאישית.

לבלוגים יתרונות רבים ומגוונים בהוראה ובחינוך כמו למשל:
  • העצמת קולו של התלמיד
  • קידום אינטראקציה חברתית
  • העמקת הדיאלוג החינוכי
  • פיתוח תודעה לעמדות ולדעות של אחרים
  • קידום חשיבה ביקורתית ואנליטית
  • חיזוק יסוד הספקנות בתהליך הלמידה
  • קידום חשיבה יצירתית, אינטואיטיבית ואסוציאטיבית
  • קידום חשיבה אנלוגית
  • חשיפה וגישה מוגברת למידע איכותי
אורעד מביא כמה דגמים לשימושים אפשריים בבלוגים בתחום החינוך: 
  • בלוג עצמאי - לכל סטודנט או תלמיד המשתתף בקורס משל עצמו המקושר לבלוגים של סטודנטים אחרים ולבלוג של המרצה
  • בלוג מרצה - המרצה מנהל את הבלוג והסטודנטים קוראים ומגיבים
  • בלוג כיתתי שיתופי - שייך במשותף לכל המשתתפים בתהליך הלמידה וכולם יכולים להעלות אליו חומרים, להגיב ולשתף מידע
  • בלוג צוותי - קבוצת תלמידים מנהלים ביחד בלוג המשמש חלק מפרויקט או חלק מקבוצת למידה במסגרת המקצוע או הקורס.
הכותב מספר כי השימוש שעשה בבלוג האישי שלו הוכיח את עצמו כנוח ויעיל באימוני ההוראה ובשיעורי הדידקטיקה. הוא מציין, עם זאת, כי היו תלמידים שחשו רתיעה מפני השימוש בבלוג והחשיפה הכרוכה בכך.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה