יום שני, 3 באוקטובר 2011

תואר שני במידענות-ספרנות במערכת החינוך למורים בעלי ניסיון


הספרנית של היום לא יודעת להגיד: ש ש ש...   גם הפה הקפוץ והשיער האסוף נעלמו להם. לעומת זאת, היא מומחית לטכנולוגיות מתקדמות ולאיתור מידע מקוון ומודפס. אפילו השם השתנה: לא רק ספרנית אלא גם מידענית!
המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין מציעה במסגרת לימודי תואר שני בחינוך תכנית מיוחדת למידענות-ספרנות במערכת החינוך.

בשנת הלימודים תשע"ב יפתח המחזור השלישי בתכנית הלימודים שנועדה להכשיר אנשי מקצוע שידעו למצוא ולספק מידע חינוכי. התכנית בוחנת התיאוריות הקיימות בתחום ואת  טכנולוגיות המידע הנדרשות ליצירה, להטמעה, לבניית גישה, לארגון, לניתוח ולשימוש במידע. הלימודים מאפשרים לתלמידים לבחון בצורה ביקורתית את המידע על כל סוגיו ומקורותיו.
הסטודנטים לומדים להכיר מאגרי מידע מתקדמים, מפעלי דיגיטציה, דפוסי איתור ואיסוף מידע בסביבה טכנולוגית מתקדמת; מושם דגש על היבטים אתיים העולים מכל זאת. הסטודנטים לומדים לבנות אתר לספרייה, לפתח מדיניות להרחבת האוספים, לנהל צוותים, תקציבים ועוד.
היום לא מספיק "לעשות", צריך גם "להיראות" ועל כן נלמדים גם יסודות אמנות הפרסום והשיווק. בצד כל אלה מוצעים קורסים הדנים בתרבות הקריאה ובדרכים לעידודה בעידן האינטרנט, עולות סוגיות הנוגעות לעבודה בספריות מסוגים שונים – אקדמית, ציבורית, בית-ספרית.
במוסדות רבים מתחזקת היום ההכרה בהכרח להחזיק מידען-ספרן שינגיש לעובדים את הידע העדכני ביותר הנדרש להם. לאור זאת גוברת הדרישה למידענים-ספרנים מקצועיים ומרבית הבוגרים משתלבים בשוק העבודה. הבוגרים מוצאים את מקומם בספריות ומרכזי מידע ונהנים מעבודה מאתגרת ומעניינת במקצוע המשתנה ומתחדש כל הזמן.
אין מתאים יותר מלצטט את חורחה לואיס בורחס: "תמיד דמיינתי לי את גן העדן כספרייה".
התכנית מיועדת לתלמידים בעלי ניסיון של שלוש שנים לפחות בעבודה חינוכית, בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה עם ציון ממוצע של לפחות 80. משך הלימודים שנתיים אקדמיות.
על פי הגדרות משרד החינוך כולל תחום המידענות את היכולות הבאות:
•    זיהוי הצורך במידע והערכת טיבו והיקפו של המידע הנחוץ
•    איתור ואחזור מידע רלוונטי באופן מושכל ויעיל
•    הערכת המידע ומקורותיו באופן ביקורתי
•    שילוב באופן מושכל של מידע נבחר לתוך בסיס ידע ומפת מושגים קיימים
•    עיבוד המידע במיומנות ובהתאם לצורך
•    הצגת המידע בדרך בהירה ומשכנעת
•    הבנת היבטים חוקיים, אתיים וחברתיים הנוגעים לנגישות למידע ולשימוש בו וליישום המשתמע מהם.

לפרטים נוספים על תואר שני במידענות ספרנות

התכנית קיבלה אישור פתיחה, רישום ופרסום מהמל"ג. הענקת התואר מותנית באישור המל"ג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה